De nieuwbouw van een Service Center in de regio Rotterdam-Den Haag is onderdeel van een investeringsprogramma dat de groei van DHL Express in Nederland faciliteert
2016
DHL International B.V. te Schiphol
Vrij Harnasch 21, Den Hoorn
Palazzo Architecten te Duiven
JVZ Ingenieurs te Deventer
Op bedrijventerrein Harnaschpolder aan de A4 in Den Hoorn wenste DHL Express een nieuw Service Center te realiseren. Vanuit dit Service Center kunnen de regio’s Rotterdam en Den Haag met inbegrip van de Bollenstreek en kerngebieden als Leiden en Delft bediend worden als het gaat om internationale expreszendingen. Na de vestigingen in Utrecht en Breda is het Service Center in Den Hoorn de derde vestiging waarvoor Aan de Stegge Twello opdracht kreeg.
Het nieuwe Service Center bestaat uit 2.250 m2 loods en 600 m2 kantoorruimte. Het gebouw heeft twee ‘Pick-Up & Delivery fingers’ met 60 docks voor het laden en lossen van bestelwagens. Het vormt de uitvalsbasis voor 200 medewerkers die met zo’n 65 bestelauto’s, 5 vrachtwagens en 9 parcycles (speciale bakfiets voor binnenstad) de regio Rotterdam en Den Haag bedienen. Dagelijks worden er in het Service Center zo’n 8.500 internationale, tijdkritische expreszendingen verwerkt.
Uit het oogpunt van duurzaamheid is tijdens de bouw en exploitatie toegewerkt naar een BREEAM-Excellent certificering. Het is het eerste Service Center van DHL Express dat dit ambitieuze keurmerk heeft ontvangen. Het sorteercentrum voldoet aan duurzaamheidseisen op het vlak van gezondheid voor medewerkers, energie-en waterverbruik, toegepaste materialen en afvalverwerking. Het gehele dak is voorzien van zonnepanelen en daarmee wekt het Service Center ruim 80% van de benodigde stroom zelf op. Regenwater wordt opgevangen en gebruikt als spoelwater voor toiletten en het wassen van auto’s. Overal is energiezuinige ledverlichting. Daarnaast staat in het gebouw een automatische en energiebesparende sorteerinstallatie.
Bedrijfsruimte
Kantoorruimte
Pick-Up & Delivery fingers
Laad- en losdocks